FRP nedir? Böylesine temel fakat bir o kadar da zor olan bir soruya elimden geldiğince cevap vermeye çalışacağım. FRP’yi hiç bilmeyen ve aslında gerçekten ilgilenmeyen sadece benim ne yaptığımı merak eden insanlara ben her zaman “doğaçlama tiyatro gibi bir şey sadece masa üstünde zarlar ve kağıtlarla oynuyoruz hareketleri tasvir ediyoruz sadece konuşmaları canlandırıyoruz” diye hemen ezberden anlatıp geçiyorum ve hemen tatmin oluyorlar. Aslında bu kadarcık bilgi FRP hakkında neredeyse hiç fikir vermiyorken aynı zamanda bütün süreci çok üstün körü anlatmış oluyorsunuz.
FRP aslında çok yüzeysel olarak bakıldığında bir oyun türüdür ve ‘geek’ kültürünün temel yapı parçalarından biridir. Biraz daha detay vermek gerekirse FRP için hikaye anlatma kültürünün bir ürünüdür denebilir. Bu oyunun farklı yerlerinde olan insanların oyundan önce yapması gereken birkaç şey var tabii; Bir hikaye anlatıcı (bu durumda GM yada DM hangisini tercih ederseniz) kendi hikayesini yazar, dünyayı hazırlar ve oyuncuların karşılaşma ihtimali olan karakterleri (NPC leri yani oyuncuların canlandırmadıkları karakterleri) yaratır, oyuncularsa kendi karakterlerini kurgular (karakterinin nasıl bir geçmişi vardır, şu anki göreve katılma motivasyonu nedir, nelerden hoşlanır, nelerden korkar, ne işlerde iyidir, ne işleri hiç beceremez -örneğin ağır zırhlı bir paladinin pek çevik olmasını bekleyemeyiz-), görüntüsünün nasıl olacağını canlandırır ve nasıl konuşacağını düşünür. Oyuna oturulduğunda ise oyuncular birlikte hikaye anlatıcının anlattığı hikayenin içine girerler ve hikaye anlatıcısının kurguladığı hikayenin içerisinde yer alan bir romanın kahramanları olarak davranmaya başlarlar. İlk başta hikaye ne kadar hikaye anlatıcı tarafından yazılmış olsa da oyuncular masaya oturduğu andan itibaren hikayeyi şekillendirmeye ve özünde GMle birlikte yeni bir hikayeye, yeni bir maceraya başlamış olurlar.
Sanırım insanları FRP’ye en çok çeken ögelerin başında da bu özgürlük ve yaratıcılık potansiyeliin olduğunu söylemek yanlış olmaz, sonuçta oynadığınız karakterin yapabilecekleri oynadığınız evrenin fiziksel kanunlarından başka hiçbir şeyle sınırlı değil. Hikaye anlatıcınızın sınırları haricinde dilediğiniz gibi karakterler yaratabilirsiniz. İsterseniz bir korsan olursunuz, isterseniz makinelerle boğuşan bir gnome, veya ejderha kanı taşıyan bir büyücü hatta günümüze yakın zamanda yaşayan özel yetenekli bir süper kahramanı bile canlandırabilirsiniz. Tek yapmanız gereken oyun sırasında (GM’inizin kontrolünden çıkmadan) karakterinizi dilediğiniz gibi canlandırmak yani GM’in anlattığı olaylarda karakterlerinizin ne yaptığını belirtmek ve diğer karakterlerle etkileşime girmek. Tabi bu FRP’nin çok yüzeysel anlatımı ve aşırı giriş aşaması olarak bir anlatımı. Ben burada FRP’yi ne kadar detaylı anlatmaya çalışırsam çalışayım, FRP’nin ne olduğunu gerçekten anlamak için bu yazıda okuduklarınızı aklınızda tutarak bir tanıtım gününe ya da oyununa katılmak yine en öğretici eylem olacaktır. Fakat unutmayın hikayenizin sonunda karakterinizin ölümü de olsa bunların hepsi eğlence için, eğer masadaki herkes eğlendiyse FRP’yi kazanmışsınızdır.